toppbilde_idrettsglede_tegning_lise_halsnes
Tegning: Line Halsnes

Idrettsglede for alle – så lenge de har råd?

Tidligere utstilling

16. juni – 3. desesember 2017

En utstilling om idrett og fattigdom.

Er idrett i ferd med å bli et privilegium for dem som har god råd?

Alle barn og unge har rett til å delta i idrett og annen fritidsaktivitet. Likevel er det mange som ikke kan være med fordi familien ikke har råd.

"Skulle ønske jeg kunne være med på turn, jeg."

Sitat fra boken Ungdom og idrett, 2016

Forskjellene øker

Utstyr, reiser og medlemsavgifter koster mer og mer. Samtidig øker forskjellene mellom folk.

Elleve prosent kan nå defineres som fattige sett i forhold til størstedelen av befolkningen i Norge.

Å ha dårlig råd er ikke noe man snakker høyt om, og det blir derfor ofte skjult for andre.

Fra utstillingen "Idrettsglede for alle" i Norges Olympiske Museum.

Foto: Audbjørn Rønning / Norges Olympiske Museum

Hvordan inkludere

I denne utstillingen presenteres du for eksempler på hvordan det å ha lite kan arte seg i møter mellom unge, foreldre, idrettsledere og utstyrsleverandører.

Utstillingen gir ingen svar, vi inviterer deg til å være med å reflektere over hvordan idrettsglede kan bli for alle.

Utstillingen "Idrettsglede for alle – så lenge de har råd?" er laget i samarbeid med forskere ved Høgskolen i Innlandet. Inn i utstillingen deltar også toppidrettsutøver Marco Elsafadi, som selv har erfaringer rundt temaet.