Velkommen til Norges Olympiske Museum

Norges Olympiske Museum løfter fram idrettshistorien og de største norske idrettsprestasjonene i OL. Museet forteller om de olympiske leker fra antikken til moderne tid, om folkefesten i Oslo 1952 og på Lillehammer i 1994.

"En imponerende fremstilling av nasjonale høydepunkter og olympisk historie."

Vegard Ulvang

Norges Olympiske Museum er et moderne og fargerikt museum. Vi tar deg med på en engasjerende tidsreise gjennom OL-historien.

Kjenn følelsen av de aller største OL-øyeblikkene. Her holdes minnene om idrettsgleden, folkefesten og fellesskapsfølelsen i live med utgangspunkt i originale gjenstander, interaktive installasjoner og spektakulære filmer.

Følg utviklingen fra de første lekene i Olympia i antikkens Hellas, og fordyp deg i historien om Norge som vertsnasjon for to vinter-OL som garantert gir gjensynsglede og gåsehud.

"OL-museet på Maihaugen, Lillehammer, har blitt en fantastisk gjennomgang av stolte norske olympiske øyeblikk og historie. Veldig hyggelig for meg å samle alle mine olympiske medaljer i denne historiske rammen. Man blir ydmyk av å bli vist frem blant alle disse norske storheter."

Bjørn Dæhlie

Paralympics og Ungdoms-OL er også med i fortellingen.

Velkommen til uforglemmelige olympiske øyeblikk!